Wednesday, April 15, 2009

ideologi dalam drama(moodly update)

apa drama yang amerika dan eropah cuba main semasa perang dunia kedua. macam mana kuasa satu negara tundukkan satu eropah. takda tentera? jangan nak mengarut laa..

perancis dan negara british commonwealth tak cukup tentera? berapa banyak negara dalam commonwealth? takkan kuasa satu negara je dah cukup untuk telan 3 kuasa besar di eropah yang dulu terkenal dengan perang-perang zaman kegelapan atau medieval? kenapa ada campur tangan amerika terhadap negara-negara tu? kenapa selepas perang dunia kedua, segala pemerintahan berpusat di amerika, dan secara tak langsung penggunaan mata wang pon turut bertukar? kenapa manusia macam elvis presley dan madonna dijadikan icon? kenapa band seperti the beatles keluar selepas dollar amerika di jadikan mata wang utama?

yang lagi pelik, kenapa hari ni nak pindah kan balik mata wang kepada eropah berpusat di perancis lepas ekonomi dunia goyang?

apa aku nampak, hitler cuba bangkit dan menentang idealogi kabalah illuminati... macam yang lain-lain jugak contoh fidel castro, kelompok eastern bloc dll yang sampai hari ni di gam oleh amerika? kenapa peperangan gaza bermula pada puncak kegawatan ekonomi, disember 2008? segala kuasa yang tak sealiran ditentang oleh amerika jelas nyata dan terang. apa masalah soviet yang menggunakan sistem communist yang boleh menggugat dunia ni termasuklah vietnam utara yang menyokong communist tapi bila china pakai communist tak da orang pon complain. kenapa perkancahan politik di sri lanka dan juga yang berlaku di timor timur tak dibesar-besarkan? pertempuran ethnic di sudan pon tak pernah nak di point kan masok headline berita?

lepas test subject illuminati berjaya di amerika yang kat mana telah berjaya melahirkan manusia begitu liberal sehingga menentang hukum alam, dan melahirkan ideologi atheis, islamophobia, asian, black dll.. nak balik ke bumi eropah pulak untuk melaksanakan benda yang sama apa yang diorang buat di amerika. maka dalil dia ialah mengalihkan dollar kepada euro dan berpusat di perancis?

project illuminati di eropah terpaksa digagal kan sebab kebanyakan orang europe lebih cenderung kepada christian dan diorang ni suma hardcore christian. maka isu sex bebas, arak gagal mendapat tempat. maka pot telah di ambil selepas perang dunia kedua. tapi lepas berjaya di amerika dan gerakan tu berjaya mendapat tempat di eropah, mereka kembali ke eropah?

siapa yang menentang idea melabel-label orang seperti racist, sexist, anti semite dll dan juga penerimaan idea seperti atheis(dengan panggilan freethinker kalau nak nampak lagi cool),gay, polygamy, womens right, dll akan dilabel sebagai orang yang minda tertutup. tak open minded. dan macam-macam label diberi. memaksa orang menerima idea-idea tersebut untuk menunjukkan bahawa ketamadunan manusia akan jadi lebih maju dengan lahirnya pemikiran tersebut. tapi kalau kita refer kepada tamadun hindi, tamadun cina, tamadun babylon, tamadun mayan, tamadun mesir purba. ahh.. namakan je.. adakah tamadun tersebut tak maju dan minda tidak terbuka sampai boleh tercetus nya ideologi yang membentuk bangunan seperti pyramid, hanging garden dll?

benda kalau nak jadi takkan takda sebab. terlampau banyak persoalan yang ramai orang tak sedar.

2 comments: